-
وضعیت های مختلف آکورد سه صدائی
سهشنبه 3 شهریور 1388 18:17
وضعیت های مختلف آکورد سه صدائی چهاربخشی شده : در این قسمت بجای عبارات سوپراتو ، آلتو ، تنور و باس به اختصار از B ، T ، A ، S استفاده می کنیم . 1-وضعیت فراخ ( باز ) ( open position ): فاصله بخشهای مجاور ( S و A ) و ( T و B ) از فاصله چهارم بیشتر است. بطوریکه میتوان یکی از نتهای آکورد را بین سه بخش بالائی قرار داد....
-
مقدمه هارمونی - چهاربخشی کردن آکوردها
سهشنبه 3 شهریور 1388 13:17
تعریف هارمونی : هارمونی دانشی است که از خصوصیات آکوردها و توانائی پیوندشان با یکدیگر با توجه به ارزش های ساختمانی ملودیک و وزنی آنها سخن میگوید. به عبارت دیگر علم هماهنگی ( هارمونی ) از طرز ترکیب کردن سارشها و کیفیت اتصال و ارتباط آنها گفتگو میکند. چهاربخشی کردن آکوردها : مسائل هماهنگی ( هارمونی ) را همیشه از نظر آواز...
-
آکورد -۳ ( انواع آکورد ها و طریقه ساختن آنها )
پنجشنبه 8 مرداد 1388 14:42
انواع آکورد ها و طریقه ساختن آنها: در این بخش به معرفی انواع آکورد ها و طریقه ساختن آنها می پردازیم. 28 آکوردی که در اینجا معرفی میکنیم شامل آکورد های مطبوع ، نامطبوع و همچنین تعدادی از آکوردهای مدرن میشود. پس از اینکه ساختن هر آکورد را فراگرفتید لازم است آن آکورد را در گامهای مختلف و روی درجات مختلف گام اجرا کرده و...
-
آکورد - ۲
پنجشنبه 1 مرداد 1388 13:28
آکورد سه صدائی یا تریاد ( triad ) : این آکورد از روی هم قرار گرفتن سه نت به فواصل سوم تشکیل میشود. شیفراژ آکورد سه صدائی ( chord chiffrage ) : به رقم گذاری آکورد ها به منظور مشخص نمودن نوع آکورد از حیث سه یا چهار صدائی بودن، و همچنین مشخص نمودن وضعیت های پایگی ، معکوس اول و دوم و ... شیفراژ آکورد گویند. در حالتیکه...
-
آکورد-۱ ( صداهای فرعی - فواصل کنسونانت و دیسونانت )
چهارشنبه 6 خرداد 1388 00:55
تعریف آکورد : آکورد یا سازش عبارتست چند صدا یا نت که بطور همزمان اجرا ( شنیده ) شوند. آکورد در حالت اصلی از فواصل سوم روی هم تشکیل می شوند. صداهای فرعی - فواصل مطبوع و نا مطبوع : هنگام ارتعاش یک سیم ( اجرای یک نت ) ، یک صدای اصلی و تعدادی صدای فرعی تولید می شود که به آن صداهای فرعی ، هارمونیک های صدای اصلی گویند....
-
مطالب تکمیلی فواصل - تشخیص دقیق و نام کامل فواصل
سهشنبه 25 فروردین 1388 22:39
نام کامل هر فاصله از دو بخش تشکیل می گردد : بخش عمومی و بخش مشخصه یا بنیه فاصله. در مورد بخش عمومی فاصله ، در یادداشت های گذشته بطور کامل صحبت کرده ایم. برای بدست آوردن این بخش از نام فاصله میبایست از نت بم فاصله تا نت زیر فاصله تمامی نتهای بین را شمارش می کردیم و عدد 2 را به آن می افزودیم. به عبارت دیگر در شمارش از...
-
نتهای تونال و مدال
شنبه 22 فروردین 1388 23:50
- نتهای تونال : هرگام ماژور یا مینور دارای سه نت است که از نظر تثبیت تنالیته نقشی بیشتر از سایر نتهای گام دارند . این سه نت را درجه های تونال گویند . درجات تونال : - نت پایه ( درجه اول ) - نت زیرنمایان ( درجه چهارم ) - نت نمایان ( درجه پنجم ) درجه چهارم یا نت زیرنمایان میتواند پایه گام همسایه با یک بمل زیادتر یا یک...
-
گام -۳
جمعه 21 فروردین 1388 10:25
سلام قبل از اینکه بحث گامهای مینور را آغاز کنیم در ذیل چند نکته در مورد گامهای دیز دار و بمل دار را ذکر میکنم. با بررسی گامهای #C (دو دیز ماژور ) و Cb(دو بمل ماژور ) می توان نتیجه گرفت که هرگاه گام C (دو ماژور ) ( بدون علامت ) را نیم پرده کروماتیک بالا یا پائین بیاوریم تمام نتهای گام دیزدار و یا بمل دار می شوند . -...
-
گام-۲
چهارشنبه 12 فروردین 1388 00:22
- الگوی گام ماژور ( بزرگ ) . فواصل میان درجه های متوالی در گام دیاتونیک بزرگ متشکل از پنج پرده و دو نیم پرده است که مطابق الگوی زیر ، بین درجات گام قرار می گیرند. - گام ماژور را همانند گامهای دیگر میتوان از هر نتی آغاز کرد ولی در هر حال باید فواصل بین درجات گام از الگوی گام ماژور ( الگوی فوق ) مطابقت نماید. - هر گام...
-
گام-۱
چهارشنبه 7 اسفند 1387 01:22
گام : عبارتست از توالی نتهای پی درپی با فواصل معین که نت اول و آخر همنام میباشند. گامها به دو دسته کلی تقسیم میشوند : ۱- گامهای کروماتیک. ۲- گامهای دیاتونیک. گام کروماتیک : عبارتست ازتوالی سیزده نت پی درپی با فواصل نیم پرده ای ( نیم پرده های کروماتیک و دیاتونیک ) که ت سیزدهم "اکتاو" ( هنگام ) نت آغازین...
-
معکوس فاصله
دوشنبه 5 اسفند 1387 12:15
معکوس کردن فاصله ساده : برای معکوس کردن یک فاصله ساده کافیست نت بم فاصله را یک اکتاو بالا ببریم یا نت زیر فاصله را یک اکتاو پائین بیاوریم. مجموع عدد ترتیبی فاصله و معکوس آن همواره عدد 9 میباشد. معکوس فواصل ترکیبی : برای بدست آوردن معکوس فواصل ترکیبی ابتدا آنرا به فاصله ساده تبدیل نیکنیم و بعد با یکی از روشهای بالا...
-
پرده و نیم پرده
جمعه 2 اسفند 1387 22:08
فاصله دو نت پی در پی همواره دوم است. در حالت عادی این فاصله یا یک پرده است و یا نیم پرده. نشانه ها ( علامتهای تغیر دهنده ) : b ( بمل ) : هرگاه قبل از نتی قرارگیرد صدای آن نت را نیم پرده پایین میاورد( بم تر میکند) # ( دیز ) : هرگاه قبل از نتی قرارگیرد صدای آن نت را نیم پرده بالا می برد ( زیرتر میکند) bb ( دوبل بمل ) :...
-
یادآوری مطالب مهم تئوری موسیقی
جمعه 2 اسفند 1387 21:17
فاصله: intervall واحد سنجش زیر و بمی دو صدا یا دو نت میباشد. فاصله دو نت یا دو صدا عبارتست از نسبت بسامد ( فرکانس ) آن دو صدا (نت). برای بدست آوردن عدد ترتیبی فاصله ، تمامی نتهای بین آن دو نت را شمرده و عدد 2 را به آن اضافه میکنیم. به عبارت دیگر ، در شمارش نتهای فاصله ، دو نت فاصله را نیز می شمریم. در نوعی از دسته...
-
مقدمه
جمعه 27 دی 1387 04:34
سلام ، یکی از رسالت های این وبلاگ آشنا نمودن خواننگان این مطالب، با اصول و مبانی آهنگسازی و همچنین تنظیم یک قطعه موسیقی برای ارکستر میباشد. این مطالب میتواند به آندسته از موزیسین هائی که احساس میکنند میتوانند یک قطعه موسیقی را خلق نموده و آنرا، که نشات گرفته از افکار و احساس شخصی شان است برای مدتها جاودانه کنند ، کمک...
-
سرآعاز
سهشنبه 24 دی 1387 19:35
با سلام از اینکه جهت بازدید به این وبلاگ مراجعه کرده اید از شما سپاس گذارم. هدف از ایجاد این بلاگ تاسیس محلی برای تبادل اطلاعات و ایده ها ونظرات کسانی است که در حیطه موسیقی ( نوازندگی ؛ تنظیم ؛ آهنگسازی و ...)فعالیت دارند . پس؛ از همین لحظه مطالب مفید و تجربیات خود را جهت ارسال و استفاده دیگران آماده کنید. اولین سری...