X
تبلیغات
رایتل

دانش هارمونی

نتهای تونال و مدال

- نتهای تونال : 

 

هرگام ماژور یا مینور دارای سه نت است که از نظر تثبیت تنالیته نقشی بیشتر از سایر نتهای گام دارند . این سه نت را درجه های تونال گویند . 

 

درجات تونال :  

 

               - نت پایه ( درجه اول ) 

               - نت زیرنمایان ( درجه چهارم ) 

               - نت نمایان ( درجه پنجم ) 

 

درجه چهارم یا نت زیرنمایان میتواند پایه گام همسایه با یک بمل زیادتر یا یک دیز کمتر باشد. 

درجه پنجم یا نت نمایان نیز میتواند پایه گام همسایه با یک دیز زیادتر و یا یک بمل کمتر باشد. 

 

- اگر هر گام ماژور را با گام مینور همپایه خود مقایسه کنیم خواهیم دید که نتهای تونال بر هم منطبق خواهند شد. این ویژگی یکی از خواص نتهای تونال میباشد و نمی توان گفت که در مقایسه گام ماژور و مینور همپایه هر نتی که بر نت هم درجه اش منطبق شده، نت تونال است. 

 

 

در مثالهای زیر گامهای دو ماژور و دو مینور  و همچنین لا ماژور و لا مینور را مشاهده می کنید که درجات 1 و 4 و 5 ( درجات تونال ) بر هم منطبق گردیده اند. 

 

                           

 

- نتهای مدال :  

 

نتهای مدال نتهائی هستند که در تبدیل گام ماژور به گام مینور همپایه اش و یا بلعکس ، تغیر نمی کنند . این نتها شامل درجات 3 و 6 و در گام مینور طبیعی درجه 7 هم به آنها افزوده می شود . 

 

در مثال زیر گام لا ماژور را با گامهای لامینور هارمونیک ، ملودیک و طبیعی مقایسه کرده ایم . 

 

به ادامه مطلب توجه کنید....

- نتهای تونال : 

 

هرگام ماژور یا مینور دارای سه نت است که از نظر تثبیت تنالیته نقشی بیشتر از سایر نتهای گام دارند . این سه نت را درجه های تونال گویند . 

 

درجات تونال :  

 

               - نت پایه ( درجه اول ) 

               - نت زیرنمایان ( درجه چهارم ) 

               - نت نمایان ( درجه پنجم ) 

 

درجه چهارم یا نت زیرنمایان میتواند پایه گام همسایه با یک بمل زیادتر یا یک دیز کمتر باشد. 

درجه پنجم یا نت نمایان نیز میتواند پایه گام همسایه با یک دیز زیادتر و یا یک بمل کمتر باشد. 

 

- اگر هر گام ماژور را با گام مینور همپایه خود مقایسه کنیم خواهیم دید که نتهای تونال بر هم منطبق خواهند شد. این ویژگی یکی از خواص نتهای تونال میباشد و نمی توان گفت که در مقایسه گام ماژور و مینور همپایه هر نتی که بر نت هم درجه اش منطبق شده، نت تونال است. 

 

 

در مثالهای زیر گامهای دو ماژور و دو مینور  و همچنین لا ماژور و لا مینور را مشاهده می کنید که درجات 1 و 4 و 5 ( درجات تونال ) بر هم منطبق گردیده اند. 

 

                           

 

- نتهای مدال :  

 

نتهای مدال نتهائی هستند که در تبدیل گام ماژور به گام مینور همپایه اش و یا بلعکس ، تغیر می کنند . این نتها شامل درجات 3 و 6 و در گام مینور طبیعی درجه 7 هم به آنها افزوده می شود . 

 

در مثال زیر گام لا ماژور را با گامهای لامینور هارمونیک ، ملودیک و طبیعی مقایسه کرده ایم . 

 

    

    

 

- گام تمام پرده - کلودآشیل دبوسی(1918 - 1862 ) 

 

در این گام فاصله میان پایه تا هنگام به شش قسمت مساوی یک پرده ای تقسیم می شود و گام دارای هفت درجه می باشد . 

 

do - re - mi -#fa-#sol -#la -do 

 

- گام پنتاتونیک :  

 

این گام شامل سه فاصله یک پرده ای و دو فاصله یک و نیم پرده ایست که معمولا به دو شکل نشان داده شده در مثال زیر قرار میگیرند.  

 

    


نظرات (2)
نام :
ایمیل : [پنهان میماند]
وب/وبلاگ :
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
آقا آرش سلام
چرا تئوری موسیقی اینجوریه ؟یادش می گیریم دوباره همه شو یادمون می ره چه کار کنیم ؟چرا اینقدر مطالب فراره؟ شما خودتون هم این مطالب یادتون می ره یا فقط من خنگم؟لطفا راهنمایی کنید.
پنج‌شنبه 19 شهریور 1388 ساعت 21:10
امتیاز: 1 2
سلام ممنون مفید بود مطلبتون. من تقریبا مفهوم نتهای تنال ومدال رو فهمیدم...
ولی یه سوال شما مطالبتون رو از کتاب پرویز منصوری نگرفتین؟؟؟
وسوال بعدی اینکه گفته بودین که در نت های مدال درجه های 3 و 6 7 تغییری نداره !!! ولی در مثال نت های مدال گام لا ماژور نت درجه سومش دو دیز هستش و لامینور طبیعی نت دو ، خالی !!!؟؟؟؟؟
میشه جواب این سوال ها رو تو وب لاگم بگین . ممنون دوست عزیز.
پنج‌شنبه 23 خرداد 1392 ساعت 17:57
امتیاز: 0 1
پاسخ:
سلام ممنونم که به مطالب نوشته شده توجه کردید . حدستون کاملا درسته یکی از منابعی که در تهیه جزوه هارمونی ام استفاده کردم هتاب هارمونی آقای منصوری بوده و مطالب این وبلاگ بخشی از همون جزوه هستش . بجز کتاب آقای منصوری از کتاب های والترپبستون و کتاب های اساتید ایرانی ( خالقی ، پورتراب و ... ) و چند جزوه دانشگاهی برای تهیه جزوه هارمونی استفاده کردم . حیف که مدت هاست به دلایلی نمیتونم بیام و ادامه بدم .!
در مورد نت های مودال و اون علامت های سوال و تعجبتون هم دقیقا نمیدونم که منظورتون چیه ولی فکر نمیکنم که گفته باشم نت های مدال که همون درجات 3و6و7 هستن تغیر نمیکنن اتفاقا" تغیر می کنن و با تغیرشون مدالیته رو هم تغیر میدن مثله همون مثالی که شما فرمودید. احتمالا لازمه که یک بار دیگه اون بخش رو بخونید اگه بازم ایراد حس کردین عنوان کنید من در خدمتم .