دانش هارمونی

مطالب گوناگون در مورد آهنگسازی ، تنظیم و نوازندگی و مطالب عمومی موسیقی

دانش هارمونی

مطالب گوناگون در مورد آهنگسازی ، تنظیم و نوازندگی و مطالب عمومی موسیقی

گام-۲

- الگوی گام ماژور ( بزرگ ) . 

 

فواصل میان درجه های متوالی در گام دیاتونیک بزرگ متشکل از پنج پرده و دو نیم پرده است که مطابق الگوی زیر ، بین درجات گام قرار می گیرند. 

 

        

 

 

 

 

 - گام ماژور را همانند گامهای دیگر میتوان از هر نتی آغاز کرد ولی در هر حال باید فواصل بین درجات گام از الگوی گام ماژور ( الگوی فوق ) مطابقت نماید. 

 

- هر گام ماژور یا مینور را می توان به دو تکه یا دانگ ( تتراکورد ) تقسیم کرد که همواره فاصله بین درجات ۵ و ۶ ( درجات جداکننده دانگ اول و دوم ) ، یک پرده میباشد.

 

گامهای بزرگ دیزدار و بمل دار : 

 

به ادامه مطلب توجه کنید...

- الگوی گام ماژور ( بزرگ ) . 

 

فواصل میان درجه های متوالی در گام دیاتونیک بزرگ متشکل از پنج پرده و دو نیم پرده است که مطابق الگوی زیر ، بین درجات گام قرار می گیرند. 

 

        

 

 

 

 

 - گام ماژور را همانند گامهای دیگر میتوان از هر نتی آغاز کرد ولی در هر حال باید فواصل بین درجات گام از الگوی گام ماژور ( الگوی فوق ) مطابقت نماید. 

 

- هر گام ماژور یا مینور را می توان به دو تکه یا دانگ ( تتراکورد ) تقسیم کرد که همواره فاصله بین درجات ۵ و ۶ ( درجات جداکننده دانگ اول و دوم ) ، یک پرده میباشد.

 

گامهای بزرگ دیزدار و بمل دار : 

 

دانگ اول هر گام بزرگ خود میتواند دانگ دوم گام بزرگ دیگری باشد.  و همچنین دانگ دوم هر گام بزرگ میتواند دانگ اول گام بزرگ دیگری باشد. 

 

با بررسی این مطلب گامهای بزرگ ( ماژور ) دیزدار و بمل دار ، بدست می آیند. 

 

به عنوان مثال : اگر دانگ اول گام دو ماژور (   do,re,mi,fa  ) را دانگ دوم گام ماژور دیگری فرض کنیم و فواصل میان درجات آن را مطابق الگوی گام های ماژور ( تصویر فوق ) تنظیم نمائیم خواهیم دید که فاصله درجات( 3و4 )و (4و5 ) از الگوی گام بزرگ پیروی نمی کنند،حال اگر قبل از نت درجه چهارم ( si ) یک علامت بمل قرار دهیم فواصل درجات گام بدست آمده کاملا با الگوی گام ماژور مطابقت میکنند . به این ترتیب گام فا بزرگ یا فا ماژور را ایجاد کرده ایم . 

  

 

fa - sol - la - b si - do - re - mi - fa 

 

   

  

   

 

 

 

 

تسلسل گامهای دیزدار و بمل دار : 

  

در گامهای دیزدار و بمل دار علامتهای دیز و بمل طبق ترتیب خاصی که در شکل ذیل نشان داده شده است قرار میگیرند . 

ترتیب قرارگیری دیزها و بمل ها عکس یکدیگر هستند به این صورت که نتی که اولین دیز را به خود اختصاص میدهد آخرین نتی است که در گامهای بمل دار ،بمل می شود و بلعکس نتی که اولین بمل را میگیرد در گامهای دیز دار آخرین دیز را بخود اختصاص میدهد. 

 

یک روش ساده را برای به خاطر سپردن ترتیب دیزها و بمل ها به این صورت است که یک کلمه، که هر حرف آن اولین حرف نت دیز یا بمل شده باشد را به خاصر بسپاریم . 

 

برای به خاطر سپردن ترتیب دیز دار شدن نتها در گامهای دیز دار :  

 

                           «   فدصرلمس    »  

برای به خاطر سپردن ترتیب بمل دار شدن نتها در گامهای بمل دار : 

 

                            «  سملر صدف  »    

  

تصویر فوق ارتباط دیز ها و بمل ها را نشان میدهد .  

              

                                                                                                                                                 

به خاطر سپردن کلمات فدصرلمس ( fadsarlamas ) و سملرصدف ( simlarsadaf ) 

و استفاده از آنها به شما کمک میکند که به راحتی گامهای دیز دار و بمل دار ماژور و مینور را ایجاد کرده و یا آنها را از روی علاماتشان تشخیص دهید . 

 در ادامه مطالب به طور کامل روشهای تشخیص گامهای ماژور و مینور را شرح خواهیم داد.  

 

 

در پایان این قسمت از شما خواننده محترم خواهش میکنم که کلیه نظرات ، پیشنهادات و انتقادات خود را بیان فرمائید تا از نظرات شما برای بهتر نمودن مطالب استفاده نمایم .       

                                          با تشکر

نظرات 2 + ارسال نظر
محمد پنج‌شنبه 13 فروردین 1388 ساعت 19:30 http://www.pianist_e_bartar.noteahang.com

salam
chera axa nemiad?

سلام محمد جان

من چک کردم عکسا اومد !
شما هم امتحان کنید و اگه نشد چند بار refresh کنید .
اگه بازم موفق نشدید به من خبر بدید تا فکری براش بکنم .

ممنون از توجهت.

fhim جمعه 19 آبان 1391 ساعت 12:24

سلام زیاد دنبالش بود عالی بود... مرسی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد