دانش هارمونی

مطالب گوناگون در مورد آهنگسازی ، تنظیم و نوازندگی و مطالب عمومی موسیقی

دانش هارمونی

مطالب گوناگون در مورد آهنگسازی ، تنظیم و نوازندگی و مطالب عمومی موسیقی

مقدمه

 سلام ،                                                                          

یکی از رسالت های این وبلاگ آشنا نمودن خواننگان این مطالب، با اصول و مبانی آهنگسازی و همچنین تنظیم یک قطعه موسیقی برای ارکستر میباشد. این مطالب میتواند به آندسته از موزیسین هائی که احساس میکنند میتوانند یک قطعه موسیقی را خلق نموده و آنرا، که نشات گرفته از افکار و احساس شخصی شان است برای مدتها جاودانه کنند ، کمک بسیار زیادی خواهد نمود. 

علاوه بر موزیسین های فوق، دسته ای دیگر از هنرمندان که خیلی هم پرتعدادتراند و نیازمند توجه بیشتر شامل نوازندگانی میشود که هرکدام در رشته و ساز تخصصی خود چند سالی را به آموختن سپری کرده و حال با دیگر دوستان خود دست به اقدامی قابل تقدیر یعنی تشکیل یک گروه موسیقی ( ارکستر ) زده اند. این اقدام که با پیشرفت انفرادی آنها در ساز خود، رابطه ای مستقیم داشته ، باعث تقویت احساس موسیقائی آنان نیز میشود.  

در ضمن کار گروه ، بعضی از هنرمندان که علاقه و دانش بیشتری دارند مسولیت تنظیم قطعات را برای اجرا توسط ارکستر بر عهده میگیرند.در بهترین و درست ترین حالت تنظیم کننده ثمره زحمات خود را بایدبصورت پارتیتور قطعه موردنظر که برای همان ارکستر در نظر گرفته شده ، آماده کرده و در نهایت به هر کدام از نوازندگان پارت موبوطه را جهت تمرین خواهد داد.  

مجموعه مطالب این وبلاگ بخشی از مطالبی را که لازم است که یک موزیسین که در زمینه های فوق فعالیت مینماید را در اختیار آن قرار میدهد.  

لازم به ذکر است که اینها تمامی مطالب نیستند و فقط میتواتتد شما را در پیمودن مسیر راهنمائی کنند و نمیتوان نقش مطالعات تجربیات عملی شما را در این زمینه ، اندک تصور نمود. 

برای فراگیری آهنگسازی و تنظیم آهنگ،آموختن علوم هارمونی ، ارکستراسیون،کنترپوان،سبکها و فرمهای موسیقائی و .... نقش فراوانی خواهند داشت که سعی خواهد شد مطالب لازم و با اهمیت آنها، بصورت کاربردی به شما ارائه شود. 

با آرزوی موفقیت شما. 



هارمونی چیست؟



هارمونی دانشی است براس چند بخشی کردن موسیقی بر پایه خصوصیتهای آکوردها و شایستگی وصلشان به یکدیگر به قصد ساختن ملودیهای زیبا کسانی که قصد اموختن هارمونی را دارند باید به تئوری بنیادی موسیقی احاطه کامل داشته باشند در آغاز هارمونی یک دانش مقدماتی به نام - اکورد شناسی باید فرا گرفت. فاصله چیست؟ مسافت بین دو نت را فاصله میگویند.فاصله همیشه بالارونده حساب میشود به عنوان مثال برای محاسبه فاصله بین نت Do و Mi باید گفت Do- Re - Mi (فاصله سوم ) در واقع نت بم قبل از نت زیر باید بیان شود. فاصله ساده:فاصله بین دو نت که از یک اکتاو تجاوز نکند را فاصله ساده گویند فاصله ترکیبی:فواصلی که از یک اکتاو تجاوز کنند را فاصله ترکیبی گویند.....

ادامه مطلب ...

سرآعاز

با سلام 

از اینکه جهت بازدید به این وبلاگ مراجعه کرده اید از شما سپاس گذارم. 

هدف از ایجاد این بلاگ تاسیس محلی برای تبادل اطلاعات و ایده ها ونظرات کسانی است که در حیطه موسیقی ( نوازندگی ؛ تنظیم ؛ آهنگسازی و ...)فعالیت دارند . 

پس؛ از همین لحظه مطالب مفید و تجربیات خود را جهت ارسال و استفاده دیگران آماده کنید. 

اولین سری از مطالب تا ده روز دیگر وارد وبلاگ خواهد شد.  

با پیشنهاد ها ونظرات خود در پربار نمودن محتوای وبلاگ به ما کمک کنید. 

 

با تشکر.  

آرش